het resultaat van de werksessies

De werksessies lerende praktijk. 3 zitten er nu op, nog 1 te gaan dit jaar. Even de balans opmaken.

Met een gemiddelde beoordeling van een 8,5 per sessie zijn de bijeenkomst enthousiast ontvangen. Veel professionals geven aan dat ze de sessies zien als een moment van reflectie, reflectie op henzelf als professional, maar vooral ook op hun vak. Door de drukte hebben ze vaak weinig tijd om ‘stil te staan’, maar tijdens zo’n sessie lijkt dit te lukken.

Opvallend is dat alleen al bij het voorstellend al gelijk wordt genetwerkt: “oh wat een leuke organisatie, ik ken wel iemand die graag dit soort dagbesteding zou willen doen”. Niet alleen contacten, maar ook kennis wordt gedeeld. Het kleine stukje theorie wordt vaak uitvoerig gedebatteerd doordat de professionals vanuit verschillende beroepen hun praktijk vormen en zo ook anders tegen methodes aankijken. Aan de hand van hun eigen praktijkvoorbeelden worden er tips en tricks uitgedeeld, en casussen aangepakt. Deelnemers staan open voor elkaars obstakels, en durven – misschien wel belangrijker – om hulp te vragen. Theorie wordt toegepast, maar vooral wordt er veel omgedacht: “wat zou er nou gebeuren als je de situatie even zo laat?”. Niks eigenlijk.

De sessies lerende praktijk halen de kritische, reflectieve, maar ook onzekere professional in de deelnemers naar boven. En dat is nou precies de bedoeling.