ondersteuning in coronatijd: tips voor (online) communicatie

Online contact onderhouden is ontzettend belangrijk, maar kan soms lastig zijn.
Technologie is belangrijk maar niet altijd eenvoudig te gebruiken.

Steffie

Steffie legt het coronavirus uit in begrijpbare taal.

Beroepsvereniging voor Professionals in Sociaal Werk – dossier corona

Als professional in sociaal werk kom je voor een nieuwe situatie te staan, zowel wat betreft de vragen en angsten die er leven bij cliënten, als wat betreft de omstandigheden waarbinnen je je taken kunt uitvoeren. De BPSW heeft een dossier aangelegd met de belangrijkste topics. We lichten er graag twee uit:

Cordaan tips en informatie

Hoe om te gaan met de psychologische effecten bij mensen met een verstandelijke beperking en/of autisme? Cordaan heeft tips en informatie verzameld.

  • Hoe kun je de cliënt informeren over Corona?
  • Hoe leg je hem of haar uit welke voorzorgsmaatregelen hij/zij moet nemen?
  • Hoe overtuig je de cliënt dat hij/zij binnen moet blijven, zeker als er ziekteverschijnselen zijn?
  • Welke materialen kun je gebruiken?

Download hier de volledige versie

Voor tips voor behandelaren en begeleiders van mensen met psychische problematiek, zie:

Cordaan – Tips voor (ambulante) begeleiders en behandelaren van mensen met psychische klachten

Voor algemene tips voor hoe je over het Corona-virus kan communiceren met degenen die je ondersteunt heeft Cordaan het volgende document opgesteld:

Cordaan – In gesprek over Corona

Steffie legt het coronavirus uit

In eenvoudige taal wordt uitgelegd wat je wel en wat je niet moet doen. Zo leer je hoe je ervoor kunt zorgen dat jij en anderen niet ziek worden. Ga hier naar de site

apps en tools voor communicatie

Er is een overzicht uitgebracht door ‘s Heerenloo met een overzicht van apps en tools die te gebruiken zijn.
Hierin vind je apps die een meerwaarde kunnen zijn voor mensen met een verstandelijke beperking. De apps zijn ingedeeld in verschillende categorieën (beeldbellen, social media, chat maar ook: stuur een kaartje). Er staat informatie in over betaalde apps en gratis apps, Android-apps en iOS-apps en er staan ook tips in over functionaliteiten van de iPhone en iPad en een paar websites. Het overzicht is gedateerd, dus check voor gebruik de geschiktheid en beschikbaarheid van de apps.

computerondersteuning

Zelf geen tijd om iemand te ondersteunen computer-vaardig te worden? Cybersoek heeft een computerhulplijn opgestart waar mensen met hun vragen heen kunnen (ook in het Arabisch).
Mensen kunnen het nummer (020 693 4582) bellen, de voicemail inspreken en de organisatie belt terug.

Taal voor allemaal

Corona in eenvoudige taal en beeld die kan helpen de maatregelen rondom het virus duidelijker uit te leggen aan degene die je ondersteunt.

Corona in eenvoudige taal

coronavirus informatie voor nieuwkomers

CAS helpdesk is een initiatief om nieuwkomers die de Nederlandse taal niet spreken in hun moedertaal met informatie en uitleg rondom het coronavirus te voorzien. Zij kunnen bellen naar het nummer 085 – 580 8800.