professionals over hun vak
Voor de participatiegids interviewden wij ervaren professionals die al jarenlang met beide benen in het veld staan. Ze vertellen over hun visie op het werk dat ze doen.
Deze onderwerpen komen aan bod:
- het centraal zetten van de mens
- het kijken naar de mogelijkheden
- wat je kunt doen als je er niet uit komt
- omgaan met regels
- het gebruik maken en onderhouden van je netwerk
- samenwerken met collega’s
- het doel in de gaten houden
Lees het artikel hieronder voor meer informatie en inspiratie, en kijk vooral de video’s!
het begint vanuit de mens
De klant en daarmee de mens centraal zetten lijkt simpel. Toch kunnen regels, je eigen opvattingen en een hoge caseload in de weg zitten. Hoe houd je bewust de mens centraal?
David Jansen, werkzaam bij Milieuwerk, zegt: wees eerlijk! Deel eerlijk met de mensen om wie het gaat, wat er aan de hand is en bespreekt eerlijk wat er moet gebeuren om te zorgen dat het beter gaat. Maar zoek ook andere organisaties en instanties op die er meer kennis van hebben dan jijzelf. Durf hulp in te schakelen.
Ik geloof dat in het sociaal domein je maar op één manier echt impact kan maken en dat is door open transparant samen te werken.
Voor David staat een onderzoekende houding centraal: stel vragen en vergaar zo je kennis. Hij pleit voor een open houding tegenover de klant. Door als professional bewust te zijn dat je niet alles weet, erken je elkaar als mens. Luister naar de klant en erken het ook als je sommige vraagstukken eerst moet uitzoeken.
uitgaan van mogelijkheden
Denk je in problemen of in mogelijkheden? Freddy Soeters, werkzaam bij het Leger des Heils, gaat uit van het laatste. Hij daagt zichzelf uit om met iemand samen diens talent te vinden.
Zijn rol als professional in dit proces is vooral faciliterend. Kijken wat iemands startpunt is, waar de wensen en mogelijkheden liggen en daar dan in ondersteunen. Samen kijken naar hoe iemand zich kan ontwikkelen tot wat het maximale is (uiteraard naar de tevredenheid de persoon zelf); daar doen we het uiteindelijk allemaal voor.
Het gaat niet om mij, het gaat om de klant.
de klant voorop
Mirjam Michels van de Regenboog Groep wil vooral de mogelijkheden die er zijn verbreden. Eerst kijken naar het doel: wat wil iemand bereiken? En dan pas kijken naar de regels.
Mijn persoonlijke missie is om een bijdrage te leveren zodat mensen zich kunnen ontwikkelen. Zo worden de problemen minder en de mogelijkheden meer.
Monique Dames, professional bij PostOost: Jij bent maar tijdelijk een onderdeel van het leven van iemand. Door je hiervan bewust te zijn kun je het perspectief van de klant voorop houden. Probeer te voorkomen dat jouw eigen perspectief te veel in het ondersteuningsproces sluipt.
verbinding met collega’s
Blijf netwerken! Ook of zelfs juíst wanneer je het erg druk hebt. Collega’s van andere organisaties heb je vaak nodig. Bijvoorbeeld voor meer inzicht of als ingang bij een bepaalde dienst of organisatie. Investeer dus in deze relaties.
Mirjam organiseert zelf netwerkbijeenkomsten. Het voorleggen van een vraagstuk bij een collega van een andere organisatie ziet zij als een moment om haar netwerk te onderhouden. Op deze manier helpt ze haar klant én werkt zij al aan haar netwerk voor een volgende persoon.
Om mensen te ondersteunen probeert ook Freddy optimaal gebruik te maken van de kennis die de Amsterdamse professionals gezamenlijk hebben. Hij stelt dat het gaat om durven doen: zet je netwerk in en klop aan bij een collega als je hulp nodig hebt. Er zijn voldoende professionals in Amsterdam die je kunnen helpen, maak daar gebruik van.
Je moet lef hebben om naar voren te treden, om het op te nemen voor die klant.
omgaan met regels
Binnen de vernieuwde regels is best wat bewegingsruimte voor de professional. Maar hoe ga je dan met deze ruimte om en hoe zoek je goed de grenzen op? Gaby van Wegen, werkt bij leer-werkbedrijf Zone 3, en probeert met degene die de regels stelt samen te kijken naar de mogelijkheden.
Kunnen we daar met elkaar niet iets voor bedenken, dat de klant gewoon wel door kan gaan?
In de praktijk is het niet zo dat je gelijk op je vingers wordt getikt, vooral niet als iedereen kan zien dat het de klant helpt. Monique bekijkt het regel-vraagstuk vanuit een andere hoek en een ziet collega’s vooral als kompas. Ook zij probeert wat ‘brutaler’ met regels om te gaan en hierin de grens op te zoeken. Collega’s zijn hierin een checkmoment. Je moet kunnen vertrouwen op een omgeving die je terugfluit als dat nodig is. Ook David vind het onderzoeken van regels heel belangrijk, vooral nu de professional meer ruimte krijgt.
Zoek de randen op van wat kan en mag!
maatwerk vraagt lef
De rode draad: luister naar iemand en zet de mens centraal. Kijk daarbij niet alleen naar de problemen, maar juist naar de mogelijkheden die er zijn. Het bieden van maatwerk op deze manier vraagt wel om lef. Durf je collega’s in te zetten wanneer dit nodig is en durf hier ook tijd voor vrij te maken.
Daarnaast moet je soms de grenzen van regels opzoeken en deze verder proberen te verkennen. Dit denken in mogelijkheden kan van jou als professional best veel vragen, maar het levert zeker ook veel energie op. Voor jou, maar vooral voor degene waar het om draait. Door maatwerk word je meester in je vak.