zet je netwerk in

Je netwerk is van groot belang bij het uitoefenen van je werk. Collega’s hebben soms kennis over een onderwerp waarvan jij nog geen expert bent. Daarnaast kun je met je netwerk brainstormen over oplossingen.

Veel netwerkcontacten bouw je min of meer toevallig op: een gesprek bij de koffieautomaat, een goede collega waar je contact mee houdt terwijl diegene bij een andere afdeling gaat werken, een medecursist in een training die kinderen blijkt te hebben op dezelfde middelbare school.

netwerkanalyse

Het is het nuttig om de kwaliteit en omvang van je netwerk te analyseren en waar nodig uit te breiden. Dat kan je doen door jezelf vragen te stellen als:

  • Wie zijn de mensen met relevante kennis in mijn netwerk? Welke kennis en ervaring mis ik nog in mijn netwerk?
  • Welke mensen in mijn netwerk zijn generalisten, en wie zijn juist de specialisten op een deelgebied?
  • Wie heeft een positieve en oplossingsgerichte insteek?
  • Welke netwerkcontacten hebben zelf een groot netwerk (zodat zij mij ook weer met anderen in contact kunnen brengen)?
  • Welke mensen hebben overwicht in mijn netwerk, zodat ik als ik vastloop met een casus hem/haar kan benaderen om een passende oplossing tot stand te brengen?

Door je bewust te zijn van je netwerk, word je tegelijkertijd bewuster van de mogelijkheden en expertise die jij in kunt zetten.

het inzetten van je netwerk

Wanneer je een vraagstuk hebt waar je niet uitkomt, kan het helpen een professional uit je netwerk deze casus voor te leggen. Door niet een directe collega te vragen, maar iemand anders uit je netwerk, kan diegene jou misschien een ander perspectief bieden.

Als je advies vraagt aan professional die niet je directe collega is, is het belangrijk om met de volgende dingen rekening te houden:

  • Bedenk van te voren wie je nodig hebt: een generalist of een specialist? Of misschien iemand met overwicht.
  • Check en dubbelcheck – Veel mensen hebben verkeerde kennis of tegenstrijdige informatie. Het is dus belangrijk om de informatie van professionals buiten jouw eigen organisatie te checken.

Mocht je een negatieve ervaring hebben met een collega van een andere organisatie, dan kun je de volgende acties ondernemen:

  • Stap nog een keer direct op de betrokken medewerker af, vertel je ervaring, en welke problemen je hebt ervaren. Probeer samen te verkennen hoe dit kan worden opgelost of hoe dit in de toekomst kan worden voorkomen
  • Zoek binnen de organisatie naar een andere contactpersoon
  • Zoek in je netwerk naar collega’s die een andere ingang hebben bij de organisatie.

Praktijkvoorbeeld

Een voorbeeld voor het belang van het inzetten van je netwerk is een casus rondom een vrouw die in het verleden dakloos is geweest. Zij komt niet in aanmerking voor ‘werken naar loonwaarde’ volgens de gemeente. Omdat de begeleider in het verleden voor de gemeente heeft gewerkt, heeft hij toegang tot een professioneel netwerk bij de gemeente en maatschappelijke organisaties. Hij vindt de juiste ingang en de vrouw mag begeleid aan de slag gaan.

Om de volledige casus te lezen of andere voorbeelden in te zien, klik dan hier