verlenen van toegang tot dagbesteding
Een korte infosheet over de toegang tot dagbesteding.
Tijdspad
1 januari 2023: de buurtteams voeren de regie over de Wmo voorziening dagbesteding.
Wat verandert er en waarom?
In 2023 is de regie over de dagbesteding verschoven van aanbieders naar het buurtteam. Dit is ingezet als onderdeel van een herziening van het hele sociale stelsel in Amsterdam. Hierbij komt meer nadruk op de zelfredzaamheid van de Amsterdammer en de mogelijkheden van de sociale basis in de wijk en spelen de op 1 april 2021 opgerichte buurtteams een centrale rol. Buurtteams zijn laagdrempelig, toegankelijk en dichtbij de Amsterdammer. Vanuit die nabijheid worden de buurtteams verantwoordelijk voor samenhangende ondersteuning.
Omdat dagbesteding vaak samengaat met andere zorgvragen, komt dit onder regie van de buurtteams, met behoud van kennis en expertise van de aanbieders, die de buurtteams als partners ondersteunen in hun nieuwe rol. Buurtteams hebben kennis van en ervaring met brede vraagverheldering, van de sociale basis en de participatiemogelijkheden in de buurt waar de Amsterdammer woont. De aanbieders hebben deskundigheid op het gebied van doelgroepen en aanbod van dagbesteding en weten de juiste aanbieder en locatie te vinden. Door bij de vraag of dagbesteding de best passende oplossing is, ook te kijken naar aanvullingen of alternatieven uit de sociale basis of (on)betaalde of gesubsidieerde arbeid, wordt dagbesteding alleen ingezet waar nodig. Zo blijft deze voorziening beschikbaar voor de Amsterdammers die dit het meest nodig hebben.
Amsterdammers kunnen zich voor de aanvraag van de Wmo voorziening dagbesteding melden bij zowel het buurtteam als de aanbieders van dagbesteding.
Wat is regievoering en wie is regievoerder?
Regie gaat over het beslissen over de inzet, tussentijdse bijsturing en evaluatie van dagbesteding voor de individuele Amsterdammer. De Amsterdammer zelf houdt hier zoveel mogelijk de zeggenschap over. De regievoerder ondersteunt de Amsterdammer waar nodig met eigen inzet of door te regelen dat andere partijen inzet leveren. De regievoering over een dossier ligt altijd bij de buurtteammedewerker. De regievoerder stelt het ondersteuningsplan en de doelen vast bij zowel nieuwe aanvragen als bij verlengingen na evaluatie en bepaalt verder per casus om er dieper op in te gaan of niet.
Bij een nieuwe aanvraag of een verlenging is er altijd samenwerking tussen de aanbieder en het buurtteam. De regievoerder bepaalt de rolverdeling, dus ook wie wat doet bij de aanmelding, de vraagverheldering, het opstellen van het ondersteuningsplan en de evaluatie. Geen medewerker hoeft alle deskundigheid zelf in huis te hebben, het is verdeeld tussen buurtteams en aanbieders.
Samenwerken in het Netwerk toegang dagbesteding
De samenwerking tussen buurtteams, aanbieders en WPI is belangrijk. Om elkaars deskundigheid optimaal te gebruiken is een voorwaarde dat medewerkers van verschillende organisaties elkaar goed weten te vinden.
Hierbij is netwerksamenwerking cruciaal. Het is efficiënt om gebruik te maken van bestaande netwerken en daarbij een appgroep toe te voegen als samenwerkingsinstrument. Casuïstiekoverleg kan ook een belangrijke rol vervullen. Het kan nieuw of bestaand overleg zijn.
Als een buurtteammedewerker of een aanbieder voor dagbesteding een Amsterdammer spreekt maar niet goed weet waar deze het beste terecht kan voor passende dagbesteding, kan het netwerk worden ingeschakeld. Ook kan een medewerker een concrete vraag aan een op te richten appgroep voorleggen.
De onafhankelijke clientondersteuner
Als de Amsterdammer en de buurtteammedewerker het erover eens zijn dat de Wmo voorziening dagbesteding het beste past bij de vraag, dan wordt de Amsterdammer in contact gebracht met de bijpassende aanbieder.
- Buurtteammedewerker en Amsterdammer overleggen of er iemand, en wie, meegaat naar de intake
- De Amsterdammer wordt de mogelijkheid voorgelegd van onafhankelijke cliëntondersteuning.
Download deze informatie in pdf