hoe ga jij met regels om?

Iedere professional heeft een eigen opvatting over hoe om te gaan met regels en werkinstructies.

Deze opvattingen zou je in essentie in drie verschillende stijlen kunnen opdelen:
a. “Ik houd me altijd aan de werkinstructies”
b. “Af en toe ga ik buiten de regels om”
c. “Ik doe altijd wat nodig is en houd geen rekening met de instructies”.

Hoe zie jij jezelf: welk stijl past nu het best bij jou?

Toelichting op de voor- en nadelen

a. Ik houd me altijd aan de werkinstructies
Je werk is duidelijk. Je begeeft je nooit in onzekere situaties. Je kunt terugvallen op “hoe het hoort”. Dat geeft weinig stress. Je houdt je werk langer vol.
Tegelijkertijd: regels passen niet altijd en zijn niet altijd voor iedereen in elke situatie fair. Als je deze stijl kiest stap je daar overheen. Het betekent ook dat maatwerk niet voorop staat. De klant krijgt daarmee lang niet altijd de steun die het beste bij diegene past.

b. Af en toe ga ik buiten de regels om
In deze stijl zijn de regels nog steeds belangrijk, maar als ze knellen maak je een keuze: binnen of buiten de regels blijven. Je ervaart waarschijnlijk weinig spanning met je collega’s en leidinggevende. Je volgt immers grotendeels wat de regels voorschijven. Je leidinggevende zal de uitzonderingen misschien zelfs respecteren: “maatwerk moet tenslotte kunnen in deze tijd”.

Je kunt je jezelf wel de vraag stellen: “haal ik alles uit de kast voor mijn klanten?” of “zou ik voor meer klanten meer maatwerk kunnen leveren dan ik nu doe?”.

c. Ik doe altijd wat nodig is en houd geen rekening met de instructies
Met deze stijl heb je haal je waarschijnlijk inhoudelijk veel voldoening uit je werk. Je gaat voor het belang van de klant en de regels zijn waar mogelijk ondergeschikt.

Tegen de regels ingaan kan veel weerstand van collega’s opleveren. Het kan zelfs zijn dat je daardoor een goede oplossing voor de klant in de weg staat: een conflict tussen jou en bijvoorbeeld je leidinggevende kan ertoe leiden dat het niet over de casus van de klant gaat, maar over de relatie tussen jou en je leidinggevende. Soms is de verleiding “om het maar niet te melden”. Dan kies je er wel voor veel risico te nemen, wat stress op kan leveren.

Praktijkvoorbeeld

Een vrouw met beperkt arbeidsvermogen volgt een mbo-opleiding tot horecamedewerker bij de Werkleerschool. De school krijgt een subsidie van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), waarvan het uitvoeren van twee stagedagen per week een voorwaarde is. De vrouw blijkt moeite te hebben om de verplichte stage-uren te maken en loopt daardoor risico te moeten stoppen met haar opleiding. De begeleiding weet het probleem af te wenden door de uren die de vrouw al eerder heeft gemaakt bij haar gewone werkplek op te tellen bij de stage-uren.

Om de gehele casus te lezen, of vergelijkbare casussen in te zien, klik hier

Is er een stijl die het beste is?

Er zitten voor- en nadelen aan elke stijl. Dit geeft ook ruimte: als je met iemand niet verder komt kan je kijken of jouw stijl hier het meest effectief is. Zo zou je met een collega die een andere stijl heeft kunnen sparren hierover. Misschien komen er alternatieve oplossingen. Of kom je tot de conclusie dat jouw aanpak in dit geval nu wel, of niet, werkt.

Wellicht kom je tot een heel andere oplossing!