ben jij het probleem?
Streep jij mogelijkheden weg?
‘dit kan nu eenmaal niet’ of ‘hier is iemand nog niet aan toe’… maar… is dat wel echt zo?
Zodra je dit tegenkomt ga dan nog eens na of je wel open staat voor alle mogelijkheden. Zijn bepaalde oplossingen écht niet mogelijk, of ben jij degene die denkt dat het niet kan?
Het fenomeen ‘omdenken’ is een mooi voorbeeld van hoe je hier uit kan breken:
bron: Omdenken.nl
Neem je eigen obstakels weg
Laat jouw vastzittende denkwijze over hoe het werkt en hoort niet de participatie van iemand beperken. Zo zou het kunnen zijn dat je bang bent om te veel tijd kwijt te zijn aan één persoon, of weet je niet bij welke collega je kunt aankloppen voor collegiaal advies.
Wees open naar jezelf en de klant als het gaat om obstakels in de weg naar participatie:
Zijn dit jouw obstakels of die van je klant?
Door bewust van je eigen blokkades te zijn, kun je gaan kijken naar de mogelijkheden. Zou je bijvoorbeeld je tijd anders kunnen indelen ? Of heb je eerst meer inzicht in je netwerk nodig zodat je weet wie je aan kan spreken?
Door hier mee aan de slag te gaan, blijft dit niet als een blokkade op de weg staan. Dit scheelt frustratie en levert jou zelf meer (zelf) inzicht op.
Praktijkvoorbeeld
Een voorbeeld van het belang van reflectie komt voor in de volgende casus.
Een vrouw met ondersteuning van een trajectbegeleider zou graag een opleiding tot gast-ouder willen doen. De trajectbegeleider denkt dat deze opleiding niet vergoed wordt. In plaats van de vrouw te ontmoedigen, gaat de trajectbegeleider op onderzoek uit en krijgt een advies waardoor vergoeding mogelijk is, waardoor de volgende participatiestap gezet kan worden.
Om de gehele casus te lezen, of vergelijkbare casussen in te zien, klik hier.
Stel jezelf eens de vraag: ben ik het probleem?, en probeer in mogelijkheden te denken: die van iemand anders, maar ook van jezelf!